Vil du også lykkes med å tiltrekke deg de beste folkene?

Vil du være fremst i skoen på rekruttering?

Det vil i alle fall vi!

Nettopp dette er bakgrunnen for at HYR ble etablert. Rekrutteringsutfordringene står i kø:

  • det er stor mangel på rett kompetanse
  • arbeidsledigheten er rekordlav
  • folk er mer avventende til å bytte jobb i økonomisk usikre tider

Med andre ord har kampen om de beste hodene aldri vært større.

Har du opplevd å få færre søkere på stillingsannonsene dine de siste årene? Du er ikke alene om det! Så hvordan vekke interessen hos kandidater som ikke visste de var på jobbjakt?

Det unike med selskapet ditt og stillingen du rekrutterer til må komme frem i mye større grad. Passive kandidater må lokkes med en kombinasjon av gode betingelser og spennende arbeidsoppgaver, samt mulighet for læring og videre utvikling.

Det er i dag 17 110 stillinger på finn.no som tilbyr et godt arbeidsmiljø. Her bør dere konkretisere mer! Hva er et godt arbeidsmiljø i din virksomhet? Involver dine kollegaer til å sette ord på hvorfor de trives så godt som de gjør, og hva som avgjør at de er hos dere fremfor konkurrenten.

Har dere felles trening hver onsdag? Firmahytter? Fleksible arbeidstidsordninger? Mulighet for hjemmekontor/pendling? Drar dere på årlige turer sammen? Er det korte beslutningsveier med muligheter for å påvirke egen arbeidshverdag? Bordtennis i lunsjen? Betaler dere videreutdanning og inviterer til kurs? Ja, listen kan være lang. Det er ikke alltid at man tenker over de «små» tingene som faktisk kan være avgjørende for den enkeltes trivsel og blilyst i selskapet.

Stillingsannonsen er din salgsplakat med en stor mulighet til å vise kandidatene innsiden av organisasjonen. Kort ned på kvalifikasjoner og arbeidsoppgaver så langt det lar seg gjøre, og husk å skille mellom krav og ønskelige kompetanser hos kandidatene.

I HYR lykkes vi med rekruttering ved hjelp av engasjerende historiefortelling og dynamiske landingssider. Her snakker vi direkte til målgruppen vår, og forteller de gode historiene som kandidatene kjenner seg igjen i, eller ønsker å bli en del av. Noen vil trigges av muligheten for familieliv og naturopplevelser, mens andre av kulturtilbud og fritidsmuligheter. Livet er mer enn en jobb, og det er mange flere aspekter enn arbeidsoppgaver og betingelser som betyr noe. Gjennom bilder av arbeidsplassen, folkene og omgivelsene kan vi slippe leseren tettere på de faktiske forholdene.

Vi senker også terskelen for å ta kontakt med oss gjennom vår «meld interesse»-funksjon. Slik engasjerer vi passive kandidater som i utgangspunktet ikke ønsker å bytte jobb.

Bli inspirert og sjekk ut noen av våre landingssider her.

Hva hjelper det med engasjerende historiefortelling dersom du ikke når målgruppen din?

Målgruppen din befinner seg over alt og i tusenvis av ulike kanaler. Ved å bruke tid på målgruppe og ikke kanalvalg er vi et steg nærmere å finne drømmekandidaten. For hvorfor skal vi egentlig bruke av budsjettet for å vise stillingskampanjen til noen som ikke er i målgruppen i det hele tatt?

Her kommer Frantz, vår samarbeidspartner innen digital headhunting inn i bilde. Sammen benytter vi oss av smarte algoritmer som eksponerer annonsen for relevante kandidater i målgruppen som vi har valgt oss. I tillegg til at vi jobber parallelt med aktivt kandidatsøk.

Koblingen mellom landingssiden, digital headhunting og analyser av datatrafikken, gjør at vi hele tiden lærer mer om hvor, og med hvilket innhold vi treffer og fenger ulike kandidatgrupper. Denne kunnskapen bruker vi til å gjøre vår neste annonsekampanje enda litt mer treffsikker. Les saken om Steffan som fant veien til Stokmarknes fra Bergen på bakgrunn av algoritmer som funket, og traff han!

Siden etableringen av HYR våren 2021 har vi jobbet målrettet med å løse utfordrende og spennende rekrutteringsoppdrag for våre kunder. Her kan du se en del av vår kundeportefølje.

I 2023 løste vi over 50 rekrutteringsoppdrag, og hadde nesten 6 millioner visninger på våre stillingsannonser. Vi brenner for rekrutteringsfaget, og skal fortsette med å teste nye løsninger for innovativ og annerledes rekruttering.

Kan REKRUTTERING 2.0 være aktuelt for deg og din virksomhet? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!